
Čítajme si ... 2025 V termíne od 24. - 28. marca 2025 prebiehal 16. ročník celoslovenského detského čitateľského maratónu „Čítajme si ...2025", do ktorého sa po prvýkrát zapojila aj naša škola. Akcia sa niesla pod záštitou Linky detskej istoty s podporou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky, ktorej cieľom bolo podporiť deti a mládež v ich osobnostnom raste, v zmysluplnom trávení voľného času, v rozvoji čitateľských návykov a zároveň ich informovať o možnostiach, ako získať pomoc v ťažkých chvíľach. Ahoj... tu je Linka detskej istoty... chceš sa o niečom porozprávať? Keď nám zavoláš, nemusíš nám povedať ani svoje meno, ani kde bývaš, ani odkiaľ voláš. A všetko čo nám povieš je dôverné a nikto sa nedozvie, že si k nám volal, či volala. Každý a každá z vás má právo na to, aby ste boli šťastní a aby ste boli v bezpečí. Máte právo, aby vám bolo dobre v škole aj doma, aj keď ste s kamarátmi, na krúžku, vonku alebo na internete.
Prídu však chvíle, kedy môžeš mať pocit, že niečo nefunguje a tebe nie je dobre. Niečo sa stalo, niekto ti ubližuje, šikanuje ťa, rodičia sa hádajú, nevieš si dať rady, dostal/a si zlú známku, nevieš sa poriadne naučiť, pohádal/a si sa s kamarátmi/kamarátkami, bojíš sa byť sám / sama sebou, trápi ťa niečo... Možno práve prechádzaš ťažším obdobím a možno sa cítiš osamelo, smutne, neisto alebo nahnevane a nepochopene. Možno sa bojíš o seba alebo o niekoho blízkeho a potrebuješ pomoc. Predchádzajúce myšlienky a ciele Linky detskej istoty sa snažil náš sociálny pedagóg Mgr. Stanislav Hodák prezentovať žiakom jednoduchou formou a prezentáciou, čím priblížil možnosť riešenia ich problémov. Čítanie patrí medzi aktivity, ktoré podporujú rozvoj osobnosti dieťaťa a mladého človeka, pomáha poznať hodnoty, rozlišovať dobro a zlo, akceleruje rozvoj reči a slovnej zásoby. Vytvára priestor pre tvorivosť, dáva možnosť v ohraničenom čase na identifikovanie sa s postavami, ponúka chvíle intimity. Dáva možnosť naberať množstvo informácií, inšpirácií, vedomostí, porozumieť pojmom. Okrem spomínanej prevencie, zábavnou formou a rôznymi aktivitami celý týždeň naši žiaci plnili cieľ čítania. Učitelia sa spoločne so žiakmi aktívne zapájali do akcie, nielen na hodinách slovenského jazyka a literatúry. Na hodinách vytvárali uvoľnenú, priateľskú, nekonfliktnú atmosféru, čím tiež vyvolávali v žiakoch chuť spolupracovať, pomôcť si navzájom, čoho dôkazom sú fotografie a výsledné plagáty na danú tematiku. Žiakom sa aktivita páčila a už sa tešia na pokračovanie, teda „Čítajme si ... 2026".
Mgr. Ing. Zuzana Maliňáková, koordinátor čitateľskej gramotnosti

|